Secrets of Stone
By Magdalena Nitchi

After getting the chance to interview Coltrane Seesequasis last month, I couldn’t resist picking up Secrets of Stone, the first book in his fantasy series A Wolf in the Sun. If you loved books like Warrior Cats as a child, Secrets of Stone offers a similarly punchy story written from an animal’s perspective. The intriguing setting pulled me in, and Seesequasis’ incredible talent for writing a wolf’s point of view kept me hooked until the end.
Centuries after a war between humanity and nature resulted in the former’s extinction, animals have evolved to be far more sentient. Thanks to the Titans, godly creatures who helped them defeat humans in the first place, they can even wield magic. Secrets of Stone follows Silversong, a young wolf in a pack of air elementals who is eager to prove himself. But a great threat is looming: the Heretic, a powerful exile who has joined forces with a corrupted Titan, seeks to destroy the hierarchies governing all wolf packs. After the Heretic attacks the Whistle-Wind pack, Silversong is determined to sabotage him.
Seesequasis’ world is engrossing, but the character dynamics are what really make this story great. I particularly enjoyed Silversong’s banter with his best friends. While the dynamic is quite familiar, with one serious friend (Hazel), one goofball (Palesquall), and the main character (Silversong), they are all quite endearing, and their sarcastic remarks and playful teasing bounce off of each other as only childhood friends’ could. I also greatly enjoyed reading about Silversong’s budding relationship with Frostpaw, a wolf from a pack that wields water instead of air. Frostpaw may be a higher-ranked wolf, but his respect for Silversong and their mutual jokes in the book’s latter half bring much-needed levity to balance the rising tension.
Seesequasis also deftly dips into eldritch horror in this story, with the Titans all having power beyond what any mortal animal can comprehend and the ability to shape the minds of those around them. Although the central conflict is between factions of wolves, the backdrop of these powerful beings and their immense influence makes me eager to explore more of this universe.
With perfectly paced storytelling, lovable characters, and well-written dialogue, Seesequasis’ debut has proven to be a strong work, and I eagerly await the sequel, which will be published this fall.
Le Seigneur des Anneaux : La Guerre des Rohirrim
Par Magdalena Nitchi

Avec la mer d’adaptations live-action récentes, Le Seigneur des Anneaux : La Guerre des Rohirrim est une bouffée d’air frais animée. En optant pour l’animation, le réalisateur Kenji Kamiyama est capable de faire appel à un stylisme qui fait ressortir son film bien plus qu’une histoire de live-action générique imprégnée des effets CGI. Son mélange d’animation 2D et 3D crée un style visuel jamais vu dans la franchise du Seigneur des anneaux.
Se déroulant 183 ans avant les événements du Hobbit, ce film suit Héra (Gaia Wise), la fille libre d’esprit de Helm Mainmarteau (Brian Cox). Lorsque Freca (Shaun Dooley), un seigneur de Rohan, demande que son fils Wulf (Luke Pasqualino) se marie à Héra, le refus catégorique de Helm entraîne un combat au cours duquel il tue Freca accidentellement. De là, la promesse de vengeance de Wulf mène à une guerre totale impliquant tous les seigneurs de Rohan, les tribus montagnardes connues sous le nom de Dunlendings, et même des Haradrim à dos de Mûmakil (des créatures ressemblant à des éléphants). Héra doit se battre non seulement pour sa propre liberté, mais aussi pour le sort de tout son peuple.
Même si La Guerre des Rohirrim n’est pas une adaptation révolutionnaire, elle demeure charmante. L’intrigue est convaincante, et avec quelques références judicieuses aux événements futurs dans l’univers du Seigneur des anneaux, le film s’adapte bien à l’univers élargi de la franchise.
Gaia Wise a particulièrement bien incarné l’amour sincère que ce projet porte à l’œuvre de base originale. Si la voix d’Héra avait été moins sincère ou passionnée, ce film aurait été bien moins captivant. J’ai aussi particulièrement apprécié la dynamique entre Héra et Olwyn (Lorraine Ashbourne), sa gardienne et la dernière femme porte-bouclier vivante. L’apparence sérieuse d’Olwyn et son rôle de mentor sont peut-être un peu clichés dans les histoires de fantasy comme celle-ci, mais ses interactions avec Héra, ainsi que le respect que ces deux femmes portent l’une pour l’autre, sont néanmoins attachants.
Le Seigneur des Anneaux : La Guerre des Rohirrim est un film sentimental qui joue fortement sur de nombreux éléments de base de la fantasy et de l’univers du Seigneur des anneaux, mais sa prévisibilité ne rend pas le film moins agréable. C’est une œuvre divertissante, surtout si vous le regardez avec d’autres fans de la franchise.