Catch of the Month is a bilingual monthly column in which ImaginAtlas’ team reviews everything from new releases to classic favourites across genres. This is a melting pot of recommendations for anyone and everyone. / Les trouvailles du mois est une chronique dans laquelle l’équipe d’ImaginAtlas se réunit chaque mois afin de présenter des œuvres notables. Couvrant tout genre, de nouveautés aux classiques, les trouvailles du mois est une collection bilingue de recommandations qui sied à tout le monde.

Late Night with the Devil

By Magdalena Nitchi

Late Night with the Devil, released on Shudder last October, is the perfect Halloween movie. Taking place on Halloween night in 1977, the film is presented as found footage from a lost episode of the fictional TV show Night Owls with Jack Delroy. In this infamous incident, late-night talk show host Jack Delroy (David Dastmalchian) invites a possessed girl on his show. However, as Jack and his audience soon learn, the case is far more than a simple possession.

Creating a horror movie on the set of a TV show may not be an original idea, but it is nonetheless well-executed and entertaining. While the narrator presenting the found footage and its cultural context in the beginning is slightly heavy-handed, the idea that someone so desperate for fame would push forward with hosting his show despite increasingly concerning signs of something wrong is timeless.

My favourite part of the movie by far is the 70s setting. The commitment to bringing every part of a late-night talk show of that era to life, including the humour, the music, Delroy’s rivalry with Jimmy Carson, and the interest in the supernatural, makes for an amazing watch. The references to The Exorcist and The Amityville Horror—both of which came out just a few years before the film is set to take place—are also very well placed. I really appreciated the slower build-up of unease interspersed with jump scares until the final climax of the film.

If you love 70s horror, then Late Night with the Devil is absolutely worthwhile. Some of the graphic and gruesome scenes may not be for everyone, but I was thrilled, chilled, and delighted by this supernatural flick.

Midnight Mass

Par Magdalena Nitchi

J’ai finalement visionné Midnight Mass en honneur d’Halloween et cette mini-série ne déçoit pas. Le créateur et réalisateur Mike Flanagan, surtout connu pour The Haunting of Hill House, a produit de la magie avec cette horreur gothique américaine, éminemment binge-able et parfaite pour une nuit sombre.

Le protagoniste Riley Flynn (Zach Gilford) retourne dans sa ville natale isolée de Crockett Island après avoir été emprisonné pour un accident de conduite en état d’ébriété. Hanté par le visage de la fille qu’il a tuée et dépourvu de motivation, Flynn se sent perdu et seul. Et il n’est pas le seul nouveau visage en ville : un jeune prêtre charismatique au passé mystérieux vient d’être envoyé pour remplacer l’ancien prêtre. Après son arrivée, des choses mystérieuses commencent à se produire, notamment des miracles médicaux et des disparitions de personnes. Mais que se cache-t-il réellement derrière ces événements étranges, et est-ce que l’île changera pour le mieux ?

Midnight Mass s’inspire de l’horreur classique à bien des égards, notamment en jouant sur les peurs de l’isolement, des étrangers et des ferveurs religieuses menant au culte de la personnalité. Toutefois, Flanagan conçoit une approche unique à un monstre classique. Les liens entre l’horreur, le catholicisme et les croyances religieuses trompeuses rendent l’effroi surnaturel, psychologique et corporel encore plus troublant.

Cependant, ce qui démarque cette série des autres de ce genre sont ses méditations sur la philosophie, la mortalité, le chagrin, la religion et la responsabilité. Presque tous les personnages majeurs, y compris Riley, ont la chance de partager leurs convictions. Alors que certaines personnes déforment le christianisme afin de l’utiliser pour faire avancer leurs propres idéologies, il y a quand même de nombreux personnages sympathiques. La scène où Riley discute avec Erin (Kate Siegel) — son ancienne petite-amie qui est également revenue à Crockett — de ce qui se passe après la mort me marquera pour longtemps. Ces moments émotionnels créent une émission ancrée dans la réalité, alors même que la vie des citoyens se détériore lentement. La véracité poignante de ces moments renforce parfaitement l’horreur de Midnight Mass, qui ne manquera pas de vous tenir en haleine.

Midnight Mass est une véritable joie à visionner qui vous fera réfléchir sur la vie dans son ensemble. Si vous recherchez une horreur gothique captivante, cette série est pour vous.

The Graveyard Book

By Catherine Hall

Many of you are probably already familiar with Neil Gaiman’s The Graveyard Book, which won several awards, including the Carnegie Medal and the Hugo Award for Best Novel, and became an instant classic of children’s fantasy. But if, somehow, you have yet to step into this strange and wonderful graveyard, autumn is the perfect time to do so. 

Inspired by The Jungle Book, The Graveyard Book chronicles the childhood and teenage years of Nobody “Bod” Owens, who was orphaned after a mysterious man murdered his family. On the night of their deaths, the infant Bod manages to escape to a nearby graveyard and is adopted by its resident ghosts. One of the most memorable characters is Silas, Bod’s guardian, who takes care of Bod’s education, teaching him letters and history—lessons all human children receive—but also the tricks of surviving as a ghost, which come in handy when he discovers that the man who murdered his family seeks to finish the job he started years before.

As Bod grows up and familiarizes himself with the graveyard and its inhabitants, he learns valuable lessons about life, death, and everything in between. Gaiman does not shy away from difficult subjects, but his evocative prose manages to imbue even the darkest of moments with hope. In addition, the novel subverts expectations in a number of ways and turns some of our favourite monsters, like witches and ghosts, into unexpectedly endearing heroes.

The Graveyard Book is one of Gaiman’s finest novels. Funny, charming, and spooky all at once, it will delight both children and adults, especially on chilly October nights.